Usterki podczas odbioru deweloperskiego

Usterki podczas odbioru deweloperskiego
Zastanawiasz się, jakie usterki można znaleźć podczas odbioru swojego mieszkania lub domu od dewelopera? W tym artykule opiszemy Ci 90% spotykanych usterek na prowadzanych przez nas odbiorach mieszkań i domów.

Odbierając mieszkanie od dewelopera lub wykonawcy, natrafiamy na różnego typu usterki, które rzadziej lub częściej pojawiają się na każdej inwestycji i w każdym mieszkaniu czy domu. Niezależnie od dewelopera, etapu budowy osiedla, część z nich spotykamy niemal za każdym razem.

Poniżej znajdziecie listę najczęściej spotykanych wad mieszkań i domów, na które powinieneś zwrócić uwagę odbierając mieszkanie.

Pamiętaj jednak, że dużą część z nich znajdziesz wyłącznie korzystając ze specjalistycznego sprzętu (narzędzia do odbioru deweloperskiego) oraz dzięki posiadaniu odpowiedniej wiedzy po pierwsze, gdzie i jak znaleźć daną usterkę, a po drugie, jakie są kryteria odbioru danej usterki, które są wskazane w odpowiedniej normie budowlanej. Dlatego zawsze doradzamy skorzystanie ze specjalisty, który ma doświadczenie, sprzęt oraz przede wszystkim wiedzę, gdzie usterki mogą wystąpić, czym się będą objawiać oraz jak przeprowadzić ich sprawdzenie. 

Usterki ścian:

1. Brak pionu tynku na ścianie – poziomica odchylona jest od pionu powyżej 6 mm na długości 2 m;
2. Brak płaszczyzny ściany – np. przykładając poziomicę do otworu okiennego, ściana obok okna jest prosto ale nad oknem gubi swoją linię i ucieka nawet o 2 cm;
3. Spękany, zarysowany tynk z uwagi na osiadanie budynku;
4. Odspojony tynk – pukając w tynk słyszymy głuchy odgłos, świadczy to o braku przyczepności tynku i należy go skuć;
5. Źle obsadzone narożniki aluminiowe – np. narożniki zamontowane wokół otworów okiennych wydają głuchy odgłos, co oznacza ich zły montaż;
6. Odchodząca powłoka malarska – powłoka malarska łuszczy się nawet pod wpływem zwykłej taśmy malarskiej i odrywa się razem z nią.
7. Zawilgocone ściany;
8. Uszkodzone, obite narożniki aluminiowe;
9. Brak obróbki tynkarskiej pod kaloryferami;
10. Brak zachowania kąta prostego pomiędzy sąsiadującymi ścianami;
11. Za płytko poprowadzone instalacje wewnątrz ścian – przebijające się lub nawet wystające na zewnątrz.

Usterki posadzki:

12. Brak dylatacji posadzki taśmą od ścian; 
13. Brak dylatacji pomiędzy pomieszczeniami lub dylatacja zatarta; 
14. Za mała ilość dylatacji w pomieszczeniu – maksymalna powierzchnia jednej płyty 25 m2; 
15. Spękana posadzka wymagająca zszycia; 
16. Źle wykonane narożniki posadzki objawiające się pęknięciami już od zwykłego nacisku; 
17. Brak poziomu posadzki – max. 5 mm na długości poziomicy 2 m oraz całego pomieszczenia; 
18. Nadlewki lub wybrzuszenia posadzki w narożach oraz między pomieszczeniami; 
19. Ubytki, wykruszenia posadzki.

Usterki sufitowe:

20. Brak zachowania kąta prostego pomiędzy ścianą a sufitem; 
21. Nierówny styk krawędzi sufity i ścian 
22. Zgrubienia tynków w narożach sufitu; 
23. Odspojony, głuchy tynk sufitowy; 
24. Zawilgocone sufity; 
25. Odchodząca powłoka malarska; 
26. Brak płaszczyzny tynku sufitowego, liczne nierówności.


Usterki instalacji elektrycznych:

27. Błędnie zamontowany osprzęt – np. zamiast włącznika podwójnego zwykłego, mamy pojedynczy schodowy; 
28. Osprzęt zamontowany w złej lokalizacji. 
29. Osprzęt zamontowany nieliniowo względem siebie; 
30. Brak poziomu montażu gniazd; 
31. Brak obsadzenia plastikowych puszek w gniazdach elektrycznych; 
32. Wypadające ramki osprzętu elektrycznego; 
33. Prowadzenie przewodów elektrycznych nieliniowo np. po ukosie, niezgodnie ze sztuką budowlaną; 
34. Błędne podłączenie gniazd – np. na bolcu uziemienia jest wyczuwalne napięcie; 
35. Podpięcie gniazd pod zły obwód; 
36. Brak opisu bezpieczników w rozdzielniach elektrycznych. 

Usterki instalacji sanitarnych:

37. Brak poziomu montażu grzejników; 
38. Uszkodzone, porysowane, obite grzejniki; 
39. Nieestetycznie wykonana izolacja podłączenia grzejników pakułami; 
40. Brak otuliny termicznej na instalacji wody ciepłej i zimnej; 
41. Nieprzymocowanie rur od wody użytkowej do ściany; 
42. Zła wysokość rur kanalizacyjnych nad poziomem posadzki; 
43. Widoczne przebicia wokół rur do szachtów instalacyjnych; 
44. Przeciekająca instalacja. 


Usterki stolarki okiennej:

45. Brak zaślepek na zawiasach okiennych; 
46. Uszkodzone ramy okienne – porysowania, obicia; pęknięcia, odpryski; 
47. Uszkodzenia pakietów szybowych – porysowania, pęknięcia, odpryski; 
48. Uszkodzenia wewnętrzne okien; 
49. Niepoprawnie działający mechanizm otwierania stolarki; 
50. Skrzypiące zawiasy okienne; 
51. Brak pionu montażu ramy; 
52. Brak listew APU; 
53. Skazy wewnętrzne powstałe na produkcji; 
54. Zły montaż stolarki okiennej – zbyt mała ilość kotew lub za duże szczeliny montażowe otworów okiennych; 
55. Niepoprawnie wykonany „ciepły montaż” – częsta usterka w domach, jeśli był deklarowany taki sposób montażu, należy go wykonać w odpowiedniej technologii; 
56. Uszkodzone lub brak zamontowanych nawiewników; 
57. Uszkodzone parapety wewnętrzne – ubytki, rysy.

Usterki stolarki drzwiowej:

58. Porysowany lub wypadający wizjer drzwi; 
59. Porysowana rama lub okleina drzwi; 
60. Niepoprawnie wykonana obróbka tynkarska wokół drzwi wejściowych; 
61. Uszkodzone lub niedziałające zamki na klucze; 
62. Brak pionu montażu drzwi; 
63. Skrzypiące i niewyregulowane zawiasy drzwiowe. 

Obróbki blacharskie:

64. Porysowane obróbki blacharskiej; 
65. Źle obsadzone obróbki blacharskie; 
66. Występujące przebarwienia i nadtopienia; 
67. Brak szczelności obsadzenia obróbki względem okna i elewacji; 
68. Nieestetycznie wykonane naroża na styku obróbki z elewacją. 

Usterki na balkonach i tarasach:

69. Przebarwienia na elewacji; 
70. Braki lub źle wykonane fugowanie płytek; 
71. Pustki pod płytkami – podklejone na placki; 
72. Popękane płytki; 
73. Niewykonanie cokołów z płytek; 
74. Brak spadków lub spadki odwrócone – gromadząca się, niespływająca woda; 
75. Porysowane rynny, balustrady; 
76. Uszkodzone przeszklenia i przegrody pomiędzy sąsiednimi mieszkaniami; 
77. Za duże przerwy pomiędzy barierkami a murem. 

Usterki w ogrodzie:

78. Niestabilnie zamontowane ogrodzenie pomiędzy sąsiednimi mieszkaniami; 
79. Źle osadzone, klawiszujące płyty chodnikowe wokół cokołów; 
80. Źle wykonane podłączenie do wody ogrodowej. 

Jak widać usterek może być bardzo dużo, a to z pewnością nie wszystkie, jakie mogą się wydarzyć, Wszystkie powyższe zakresy sprawdza Wam specjalista podczas odbioru. Dlatego zawsze warto taką osobę wynająć, aby nie odebrać tzw. kota w worku, podczas odbioru naszego mieszkania. Lepiej, aby usterki poprawił deweloper, niż dopłacić kilka tysięcy złotych naszemu wykonawcy za rzeczy, które nie są z naszej winy i nie leżą w gestii właściciela.


MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ