Szykując się do odbioru mieszkania od dewelopera warto zastanowić się czy odbioru deweloperskiego dokonamy sami czy z wynajętym specjalistą. Jest to ważna do przemyślenia kwestia z uwagi na to, że odbioru mieszkania dokonuje się tylko raz, a z niewykrytymi wadami będziemy musieli poradzić sobie sami – często płacąc firmie wykończeniowej za ich usunięcie. Oczywiście pamiętając, że część wad będzie można ewentualnie zgłosić w ramach gwarancji. Niestety część wad chwili odebrania mieszkania, nie będzie już możliwa do zgłoszenia np. porysowane okna, czy uszkodzone drzwi. Dodatkowo często podczas wykończenia wprowadzamy wiele zmian tracąc gwarancję i rękojmie od dewelopera na poszczególne elementy mieszkania.
Jak wygląda odbiór mieszkania?
Standardowy deweloperski odbiór mieszkania wygląda w sposób następujący:
- Deweloper powiadamia właściciela o wyznaczonym terminie w jakim należy odebrać mieszkanie. Zazwyczaj przyszli właściciele mają do wyboru kilka terminów zaproponowanych przez dewelopera, niestety coraz częściej jest to jedna data i godzina narzucona z góry. Należy pamiętać, że od momentu pierwszego wyznaczonego terminu odbioru, właściciele mają 6 miesięcy odebranie mieszkania.
- W ustalonym dniu odbioru deweloperskiego strony na początku spotykają się w biurze odbiorów w celu sprawdzenia dowodów osobistych właścicieli mieszkania.
- Kolejnym krokiem jest przejście się do mieszkania lub domu i rozpoczęcie procedury sprawdzenia technicznego odbieranego lokalu. Podczas takiej wizyty poza przyszłymi właścicielami są obecni przedstawiciela dewelopera i generalnego wykonawcy. Prawo pozwala również wynająć właścicielowi odpowiedniego specjalistę, który w jego imieniu zgłosi wszystkie występujące usterki techniczne.
- Podczas wizyty w mieszkaniu właściciel dokonuje oględzin powierzchni i zgłasza wszystkie zauważone przez siebie usterki, które deweloper powinien zapisać w przygotowanym wcześniej protokole.
- Dodatkowo właściciele podczas odbioru mieszkania mogą zadawać deweloperowi i generalnemu wykonawcy wszelkie pytania, dotyczące eksploatacji lokalu, serwisowania urządzeń czy wyposażenia mieszkania.
- Po oględzinach powierzchni i spisaniu usterek następuje spisanie liczników mediów, mające na celu zaznaczenie ich obecnego zużycia. Mówimy tutaj o zużyciu wody, ciepła/gazu i prądu.
- Po części wizji lokalnej mieszkania strony wracają do biura odbiorów, gdzie wszystkie usterki są przepisywane na ostateczny protokół i pokwitowane przez obydwie strony umowy.
- W zależności od dewelopera i inwestycji na tym etapie następuje istotne rozróżnienie następnego kroku – przekazania kluczy. Cześć deweloperów po odbiorze mieszkania i stwierdzeniu wad nie przekazuje kluczy właścicielowi do momentu usunięcia wszystkich usterek. Powoduje to brak możliwości wejścia właścicieli do mieszkania i wcześniejszego rozpoczęcia remontu. Na szczęście takie działania są w zdecydowanej mniejszości na rynku warszawskim.
- Po odbiorze mieszkania i spisaniu usterek deweloperowi przysługują dwa wiążące go terminy. Pierwszy z nich to 14 dni od daty odbioru – w tym czasie deweloper musi ustosunkować się do wszystkich zgłoszonych usterek, zaakceptować je lub odrzucić ich zasadność z podaniem przyczyny. Drugi termin to 30 dni od daty odbioru – w ciągu tylu dni muszą zastać usunięte wszystkie zasadnie zgłoszone wady w lokalu.
- Po maksymalnie 30 dniach od pierwszego odbioru strony umowy spotykają się ponownie na przeglądzie technicznym w celu pokwitowania wszystkich wcześniej zgłoszonych usterek i dopisania nowych – jeżeli takie pojawiły się podczas nieobecności właścicieli.
Należy zaznaczyć, że powyższa procedura dotyczy odbioru deweloperskiego, czyli takiego który odbywa się po uzyskaniu przez budynek Pozwolenia na Użytkowanie. Jeżeli takie pozwolenie nie zostało jeszcze wydane przez PINB to mówimy o odbiorze technicznym.
Odbiory techniczne są często stosowane przez deweloperów przez odbiorami docelowymi, deweloperskimi ponieważ dają dodatkowy czas na usunięcie pojawiających się usterek i sprawniejsze przekazanie mieszkań po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. Odbiór techniczny wygląda podobnie jak odbiór deweloperski, z tą różnicą, że po nim nie dostaniemy kluczy do momentu wykonaniu odbioru końcowego.
Czym różni się odbiór mieszkania ze specjalistą od tego bez?
Odbiór mieszkania wykonany przez właściciela:
Odbiór mieszkania wykonany przez specjalistę:
Co zyskuje właściciel wynajmując specjalistę do odbioru mieszkania?
Wynajmując odpowiedniego specjalistę, który pomoże nam podczas odbioru mieszkania lub domu zyskujemy:
Co sprawdza specjalista podczas odbioru mieszkania?
Do zakresu jaki sprawdza specjalista podczas odbioru mieszkania lub domu możemy zaliczyć:
Dokładny zakres naszych usług, znajduje się w naszym artykule Co sprawdzamy podczas odbioru deweloperskiego mieszkania czy domu
Jaki jest koszt wynajęcia specjalisty do odbioru budynku?
Koszt wynajęcia specjalisty, który sprawnie i rzeczowo odbierze nam mieszkanie lub dom zależy w dużej mierze od wielkości lokalu. Dla przykładowych 60m2 ceny wahają się od 250 do 450zł. Skąd taki rozrzut?
Przyczyn jest kilka, oto one:
Wybierając swojego specjalistę należy dokładnie sprawdzić jaki jest zakres oferowanej przez niego usługi oraz jakie posiada doświadczenie i uprawnienia.