Odbiór deweloperski jest jednym z etapów inwestycyjnych kupna mieszkania lub domu, który czeka przyszłego właściciela. Podczas odbioru mieszkania lub domu skupiamy się przede wszystkim na sprawdzeniu jak największej ilości elementów idąc często automatycznie przez wszystkie pomieszczenia. Tym samym często nie zauważamy najistotniejszych rzeczy, które nam uciekają sprzed oczu. Czego należy unikać podczas odbioru deweloperskiego? O to w poniższym artykule.
Presja czasu
W ostatnim czasie, na przełomie około 1,5 roku, bardzo często zdarza się, że deweloper wywiera na przyszłym właścicielu presję czasu podczas odbioru mieszkania. Powołuje się przy tym zazwyczaj:
- epidemią COVID i dbaniem o nasze zdrowie;
- kolejką oczekujących innych właścicieli mieszkań i domów, którzy też chcieliby odebrać swoje 4-kąty jak najszybciej.
Tym samym zamiast mieć wystarczająco dużo czasu na dokładne i spokojne przejrzenie mieszkania lub domu podczas odbioru, niejednokrotnie jesteśmy zmuszeni, aby zdążyć ze wszystkim w czasie np. 45 minut. Taka praktyka jest NIELEGALNA i niedopuszczalna, pamiętajcie o tym!
Zgodnie z ustawą deweloperską z 16 września 2011 roku, właściciel inwestycji ma nieograniczony czas na sprawdzenie stanu technicznego swojego mieszkania, domu. Nawet pomimo epidemii wirusa SARS - COV 2 nie pojawiły się nigdzie ustawy lub inne przepisy pozwalające deweloperowi na taką praktykę.
Inną sytuacją jest „złote serce” dewelopera, który chce wykonać obiory deweloperskie dla jak największej ilości swoich klientów w jak najkrótszym czasie. Niestety zamiast na czas odbiorów mieszkania i domów zwiększyć skład osobowy załogi… decyduje się na ograniczenie czasu odbioru.
Jak się przed taką praktyką chronić? Jak uniknąć presji czasu? Przed wszystkim uprzedzić dewelopera, że jako właściciel mamy swoje prawa zgodnie z ustawą deweloperską i nie zgadzamy się na skrócony odbiór. Wówczas bardzo często dostajemy dodatkowy czas. Niestety zdarza się też, że deweloper takiego „niefrasobliwego” klienta przesunie na sam koniec kolejki odbiorów, co jest nieuczciwą zagrywką z jego strony.
Innym sposobem na zapewnienie sobie jak najlepszego sprawdzenia stanu technicznego podczas odbioru deweloperskiego jest wykonanie przeglądu ze specjalistą. Inspektor dzięki swojemu doświadczeniu i posiadanym narzędziom sprawnie sprawdzi wszystkie zakamarki dając pewność właścicielowi, że nie odbiera kota w worku. Polecamy przy okazji zapoznać się z naszym innym artykułem, w którym szerzej mówimy dlaczego profesjonalista do odbioru jest warty swojej ceny: Link - Dlaczego warto zlecić odbiór mieszkania profesjonaliście?
Skupienie się na odbiorze
Przychodząc na odbiór swoich 4 kątów warto skupić się na odbiorze, zamiast na smartfonie i mediach społecznościowych, aby nie umknęło nam wiele ważnych aspektów i informacji. Sam odbiór deweloperski to nie tylko szukanie wad i usterek, to również dobra okazja do zadawania pytań technicznych deweloperowi i generalnemu wykonawcy, którzy nam towarzyszą. Sprawdzeniem stanu technicznego w naszym imieniu może zająć się wynajęty specjalista. My tymczasem jako przyszli właściciele powinniśmy dopytać się o takie rzeczy jak:
- czy i w jaki sposób można dokonać zmian w prowadzeniu instalacji wody, kanalizacji i elektrycznej;
- jaka jest procedura i najlepszy sposób na podłączenie klimatyzatora;
- w jaki sposób należy zgłaszać przyszłe wady, jak konserwować np. drewnianą stolarkę okienną;
- w którym miejscu znajdują się liczniki, w jaki sposób można np. odciąć wodę w mieszkaniu;
- czy i w którym miejscu można wkuwać się w ściany;
- przy zachowaniu jakich reguł możemy przestawić ściany działowe, poszerzyć otwór drzwiowy itd.
Powiecie – nasz przyszły wykonawca powinien to wszystko wiedzieć, jego się zapytamy. Niestety nasza praktyka z nadzorów i opinii technicznych źle wykonanych prac remontowych, pokazuje, że nie każdy wykonawca ma tak szczegółową wiedzę. Oczywiście możecie też zadać te pytania swojemu specjaliście, który przeprowadza w waszym imieniu sprawdzenie stanu technicznego.
Warto również zapoznać się z artykułem: Link - jak przygotować się do odbioru , który podpowie nam jak przygotować się na odbiór deweloperski i pomoże nam zebrać wiedzę i przygotować odpowiednie pytania.
Spokój i opanowanie
Tak, może brzmi to dość lekceważąco, ale wierzcie nam spokojną rozmową np. o usterkach, ograniczonym czasie, niechęci dewelopera do naprawienia danej usterki można dużo więcej zdziałać niż przyjmując postawę atakującą. Deweloperzy i przedstawiciele generalnego wykonawcy to też ludzie, mają prawo się mylić, mieć gorszy dzień, ale co do zasady, chcą dla nas dobrze. Co do zasady – niestety znamy kilka odwrotnych sytuacji. Dlatego zawsze warto rozmawiać i spokojnie przedyskutować uwagi, zadań odpowiednie pytania, czasami deweloper zgodzi się nawet na wprowadzenie dodatkowych zmian lokatorskich – wszystko to kwestia nastawienia i dobrych negocjacji.